I anledning af Karmamejus 25-års jubilæum og Mette Skjærbæks 50 års fødselsdag bringer vi dette store interview med vores grundlægger. 

Hør mere bag om personen, som startede det hele for 25 år siden og her deler sine refleksioner om alt fra passion og produktudvikling til fremtiden og fortiden.

________________________________________


Mette, i anledning af dit jubilæum har du været rundt i landet med dit seneste foredrag "Kan sindet slå vejrmøller?" – kan du fortælle lidt om titlen?

Mit vigtigste arbejde er at skabe balance i og at forbedre folks hud. Hvis jeg også kan inspirere til at få det bedste ud af hverdagen, selv den grå, regnfulde mandag, så er det noget, der gør mig stolt. Jeg elsker, når mennesker inspirerer hinanden, og "Kan sindet slå vejrmøller?" handler netop om det. Det er en ærlig fortælling om mit meget uperfekte liv og om, hvordan livets med- og modgang kan transformeres til drivkraft og kærlighed til livet, hvis vi vælger at sætte de rette ord på vores tanker.

Kan du fortælle lidt mere om dét at sætte de "rette ord på vores tanker?"

Jeg er optaget af den dialog, vi har med os selv, og omtaler ofte "pigen i spejlet" eller "drengen i spejlet"... Hvilken dialog har vi med os selv, og om os selv? Taler vi pænt til os selv, eller er vi ikke særlig flinke i vores tanker? I en podcast hørte jeg en læge sige: “jeg ord(inerer) ord til mine patienter", og det elsker jeg bare, for vi bliver de ord, som vi har i os. Så lad os gøre ordene kærlige, varme, tilgivende og forstående.

Jeg har selv mistet mange i en alt for tidlig alder, blandt andet min far og min bror, så min lyst til at få mest muligt ud af livet, mens jeg har det, er en meget stærk drivkraft i mig. Jeg tror, at det meste af det liv, vi lever, er igennem de ord, vi har i vores tanker. For eksempel i morges, hvor jeg havde lidt travlt og fik væltet en kop kaffe ud over min seng, vægge, stikdåse og sutsko. Raser jeg så i tankerne over det? Eller tænker jeg: ejjjj, godt koppen ikke smadrede, for den har min datter købt til mig i Japan, og jeg er så glad for den!

Livet sker i vores tanker, og vi skal selv tage ansvar for at træne vores tanker, hvis vi ønsker en positiv hverdag, præcis som vi træner for eksempel muskler eller viden.

Hvorfor er det vigtigt for dig at forbedre menneskers hudtilstand? 

Hudpleje er vigtigt, det er ikke forfængelighed - tværtimod er det egenomsorg og et vigtigt element i at passe på sig selv. Forskning viser, at vejrbidt eller usund hud er en risikofaktor for næsten enhver aldersrelateret sygdom, lige fra Parkinson's til type 2-diabetes. Mao-Qiang Man, forsker ved University of California San Francisco, udtaler: "Den seneste forskning tyder på, at rynket, syg eller beskadiget hud bliver en del af et betændelsessystem og frigiver en kemisk cocktail, der fører til yderligere skader og betændelse." Han fortsætter: "Kronologisk ældet hud udviser højere udtryksniveauer af et helt panel af inflammatoriske cytokiner og kemokiner, og det samme gælder også for fotoældet hud."

Det vil altså sige: når din hud bliver ældre, begynder den at vise flere tegn på betændelse. Det gælder både for almindelig aldersbetinget hud og for hud, der er blevet udsat for meget sollys (The Baltimore Longitudinal Study of Aging).

Så det er den ene grund til, at jeg gerne vil forbedre menneskers hudtilstand: Det er en del af holistisk sundhed, hvilket betyder at passe på det hele menneske, inklusive at holde huden i god stand.

Den anden grund er, at mennesker ofte har det bedre psykisk, hvis de kigger i spejlet og ser sig selv "i balance" og er tilfredse med deres spejlbillede. Jeg vil så gerne, at folk har det så godt som muligt. Mange af mine nærmeste er sygeplejersker, og jeg tror, omsorgsgenet er en stor del af mig. Når vi kombinerer hudpleje med aromaterapi, handler det igen både om hud og sind. Så det hele handler for mig om hud, sind og sundhed.

 

Hvordan føles det at fejre 25-års jubilæum med din virksomhed? 

Det er meget rørende, og jeg er faktisk lidt overrasket over, hvor følelsesladet jeg er. For 24 er også stort, men jeg tror måske, det skyldes, at jeg selv fylder 50 år samtidig. To meget store tal på en måde, der vidner om et levet liv, og heldigvis et liv, som jeg føler, er godt levet.

Jeg er mere i ro og balance end nogensinde før, og derfor tror jeg også, at jeg bedre kan tage det hele ind. Jeg er meget taknemmelig i disse dage, mest af alt for alle dem, der har været med på rejsen: forbrugere, forhandlere, det sociale medie fællesskab, pressen, kollegaer, familie og venner. Jeg har en følelse af, at der er så meget "care in the air" for tiden.

Jeg tror også, at vi bedre kan mærke livsglæde, når vi er i ro og balance. Ja, det er bare en stor tid, som jeg prøver at "komme på flaske" i mine minder, så jeg kan åbne dem i de kommende år og tage et lille duftminde af denne helt specielle tid engang imellem.”

 

Kan du fortælle lidt om din produktudvikling?

Et af vores allerførste produkter var MOUNT EVEREST badekåben, som fejrer sit 25-års jubilæum sammen med mig. Min produktudvikling kommer stort set altid fra et behov eller en mangel, jeg har opdaget, noget jeg savner, eller noget, jeg følger kan gøres bedre. Derfor vores tagline: REDEFINING WELLNESS. Badekåben var et af vores første produkter, og den er stadig en stor-favorit hos mig. At lave "evergreens" er så tilfredsstillende.

Et produkt som HERO pH solution fandtes ikke på markedet, da vi opfandt det, og jeg synes, at innovation er så vigtig i vores branche. HEROs fornemmeste opgave er at sikre, at hudens pH-værdi er i balance, hvilket er essenitlet for hudens mikrobiom. HERO hjælper så mange mennesker. Det gør mig virkelig glad. 

At få gjort tørbørstning sexet og cool igen synes jeg også er så godt. Det er noget af den mest effektive hudpleje og det mest selvkærlige ritual, vi kan gøre for krop og sind. Alle produkter i Karmamejus historie har haft et stort og vigtigt WHY bag sig, og det er afgørende for mig i min produktudvikling.

 

Hvorfor fejre jubilæum med netop en parfume? 

Parfume er for mig en dekadent, tilgængelig luksus, der tilføjer noget af det "ekstra sanselige" til hverdagen. Og parfume er det ypperligste inden for aromaterapien; det er der, vi sætter alle sejl ind med de fineste, naturlige dufte, og ærer den oprindelige parfumekunst. Mit ønske var at skabe en ukompliceret, let og kærlig duft. En duft, der skaber både ro og positivitet. Vi lever i en kompliceret verden, og jo mere vi kan skabe ukomplicerede følelser i os, desto bedre.

STORYTELLER er den første duft på tværs af alle Karmameju-produkter, som jeg endnu ikke har mødt et menneske, der ikke kan lide. Tværtimod, alle får et helt særligt lys i øjnene, når de dufter STORYTELLER. Jeg ønskede at fortælle naturens historie, min historie, Karmamejus historie, og på en måde føler jeg, at det er lykkedes. Jeg er meget taknemmelig for at have følelsen af virkelig at have ramt plet med vores jubilæumsprodukt. Det kunne have været enhver tid og ste at pletskuddet havde ramt, for produktudvikling er en uforudsigelig størrelse, man ved aldrig, hvad andre vil elske.

Vores unikke samarbejde med mesterparfumøren Richard i England, som har en stor og sjælden kærlighed til aromaterapi, brugen af 100% naturlige dufte, er det, der gør det muligt for mig at skabe mine drømme om dufte og det, jeg ønsker at give mennesker. Normalt er dufte en smagssag, men STORYTELLER synes at gå lige i hjertet på alle.

Vi kalder den A LOVE LETTER IN A BOTTLE, fordi den giver alle det der helt særlige blik, når de dufter den. 

I min optik er vores tre eksisterende Eau de Parfums: POWDERBLOOM, NECTARFLAME og URBAN OUD fantastiske dufte. Jeg elsker især URBAN OUD sådan helt ind i cellerne, men med de tre parfumer oplever vi meget mere, at folk er mere delte i deres præferencer.

 

Du har lige fejret 25-års jubilæet med en stor duftudstilling, en duftrejse på et galleri, hvorfor valgte du at gøre det på netop denne måde? 

Jeg ville gerne fremhæve parfumekunst på samme måde som anden kunst bliver sat på en piedestal, og jeg havde et ønske om at kunne invitere ALLE, ikke bare særligt udvalgte. At kunne invitere alle - forbrugere, det sociale medie fællesskab, forhandlere, pressen, influencere, venner og familie - var en stor glæde for mig. Jeg kan selv blive usikker og føle mig udenfor som et barn på en sportsbane, når jeg ser events, hvor jeg føler, jeg kunne have været inviteret, men ikke er blevet det, og jeg ønskede virkelig ikke, at nogle skulle have den følelse. Jeg skylder så mange mennesker et kæmpe tak og ville gerne bare invitere alle.

Vores FRAGRANCE ART INSTALLATION er nok det fineste event, jeg har oplevet i mine 25 år med Karmameju. Vi kombinerede duftstimulation med de ni duftnoter* i vores jubilæumsparfume STORYTELLER, med lydvibrationsterapi, som er en effektiv stimulering af vagusnerven, der aktiverer det parasympatiske nervesystem. Vi tilføjede dertil stimulering af smagssansen, visuel stimulation og masser af kram. Det var virkelig stort for mig at se, hvor meget det påvirkede folk, og hvor stærkt det er, når vi stimulerer sanserne. Vi er jo så sansende væsener, og jeg vil så gerne, at vi i en travl hverdag husker, at der er simple midler til at få en god følelse i kroppen.

*Duftnoterne i STORYTELLER: Angelikarod, appelsin, klementin (topnoter), lindeblomst, neroli, kamille, viol (hjertenoter), cedertræ og hinoki (bundnoter).

Hvad med de næste 25 år i Karmameju? 

Jeg er meget stolt af det, vi laver, for det er ægte, ærligt og af meget høj kvalitet. Forbrugerne bruger vores hudpleje på deres hud, vores største organ, så produkterne skal være exceptionelle. For hver person, der bruger produkterne - både for mig selv og for mine børn - bliver de en del af dagligdagen. At se dem smøre sig ind fra top til tå er en god visuel påmindelse om, hvor vigtigt det er, hvilke ingredienser, vi vælger til hudpleje. Jeg kan kun arbejde med hudpleje med en dyb ærlighed. og jeg synes, at forbrugerne viser mig en stor tillid ved at bruge Karmameju.

Så meget mere af det samme i de næste 25 år - at komme naturen på flaske, innovation, bioteknologi, aromaterapi, biohacking, ritualer, forbedring og balance. Jeg elsker stadig mit job - hvilket privilegie!

Og de næste 50 år i Mettes liv? 

Det er lidt det samme, for jeg er så heldig at arbejde med det, jeg også interesserer mig for. Mere viden om naturlig sundhed, biohacking, fortsat møde spændende mennesker - jeg elsker relationer. Tid til kreativitet, fordybelse og kærlighed. Og så vil jeg gerne ud og sejle mere, mit nervesystem har det så godt på havet, og det er der, jeg bedst kan mærke min far. Jeg vil gerne nyde livet mest muligt, og det er dét for de næste 50 år.

Hvorfor ‘25 years of redefining wellness’? 

Karmameju har altid handlet om at give folk en endnu større følelse af velbehag, glæde ved funktionalitet og stimulering af sanserne... det er bare sådan, jeg er. Sådan lever jeg også derhjemme. Karmameju er i bund og grund de produkter, jeg selv ønsker at have omkring mig, de produkter, som jeg synes gør hverdagen bedre. De produkter, som jeg under produktudviklingen kan se, at jeg bruger igen og igen, og efter noget tid, ikke vil være foruden.

Et sidste ord?

Bare TAK. 

Om end det er et lille ord, så mener jeg det fra det mest taknemmelige sted i mit hjerte.